Ga naar de inhoud

Emotieregulatie door de bokshandschoen

Dit is de titel van een onderzoek uitgevoerd binnen de organisatie Ervaring Rijker. Dit onderzoek was onderdeel van het afstuderen van Lucas Hulst aan de opleiding psychomotorische therapie aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). In dit hbo bachelor onderzoek heeft hij het effect van de interventie kickboksen onderzocht bij kinderen tussen de 8-12 jaar die problemen ervaren in hun emotieregulatie. Boksen is een onderdeel in de psychomotorische groepstherapie, genaamd SportPLUS

In hoeverre helpt een psychomotorisch kickboks interventie bij kinderen tussen de 8 en 12 jaar om hun geformuleerde doel met betrekking tot emotieregulatie te realiseren? was de onderzoeksvraag.

Conclusies uit het onderzoek: alle kinderen zijn meer gebruik gaan maken van adaptieve strategieën en minder gebruik zijn gaan maken van maladaptieve strategieën. Hierdoor leerden de kinderen beter hun emoties te reguleren op een adequate manier. Ook zijn alle kinderen meer steun gaan zoeken bij anderen volgens de externe emotieregulatiestrategie. Daarnaast zijn alle geformuleerde doelen van de kinderen positief verbeterd en mag er geconcludeerd worden dat de psychomotorische kickboks interventie een positieve bijdrage heeft geleverd aan de geformuleerde doelen met betrekking tot de emotieregulatie.

Klik hier voor het volledige onderzoeksverslag.

Zie ook onze andere informatie over boksen als beweeginterventie voor je brein en psyche.